nem más, mint rövidítés az Egyesült Királyság kilépésére az Európai Unióból. 2016. júniusi 51,9%-os többségi népszavazást követően 2017. március végén kezdték meg a kilépési tárgyalásokat, a lisszaboni szerződés alapján. Az Egyesült Királyság 1973-ban csatlakozott az Európai Közösséghez az EU elődjéhez, azonban 1990-es évek óta növekvő számban főként a konzervatívok támogatták a kilépést.
A brit parlament elfogadta a kilépési megállapodást, így az Egyesült Királyság 2020. február 1-jén kilép az Európai Unióból, ha ezt az Európai Parlament is szentesíti. A kilépést – az elfogadott megállapodás szerint – egy 2020. december 31-ig tartó átmeneti időszak követi.
Az átmeneti időszakban az Egyesült Királyságban továbbra is az uniós jogot kell alkalmazni, az uniós jogban a tagállamok körébe az Egyesült Királyság továbbra is beleértendő. 2020. december 31-ig tehát az Egyesült Királyság a vámunió része marad, azaz az Európai Unió és az Egyesült Királyság közötti áruforgalomban továbbra sem kell vámalakiságokat alkalmazni.
HARD BREXIT esetében – nincs EU-s parlamenti jóváhagyás – átmeneti időszak nélkül alkalmazni kell az alábbiakat!
Felkészülés a Brexitre – az átmeneti időszak utáni intézkedésekre:
Elsődleges cél a forgalom zavartalan áramlása, melynek feltétele a sofőrökre vonatkozó követelmények betartása, valamint az iratok időben történő rendelkezésre bocsátása. Mivel az Egyesült királysági terminálokon nincs lehetőség behozatali / kiviteli árunyilatkozatok benyújtására, ezért már az indulás elején árunyilatkozattal kell rendelkezni a sofőröknek EU-UK viszonylatokban, a fogadó terminálokon az MRN okmányok vonalkódját fogják beolvasni és már a terminálra érkezés előtt be kell nyújtani őket. TIR és ATA igazolásokat, melyeket az MKFE és Gazdasági Iparkamara bocsát ki, az EU-s oldalon lévő úgynevezett PIT Stop terminálokon kell majd bemutatni. Természetesen az EU oldalon lévő terminálokon lehetőség van kiviteli vámáru-nyilatkozatok benyújtására is ezek a terminálok faxot és email-t tudnak fogadni és nyomtatni.
Belépés folyamata / Exportlétesítmény Viszonylat: EU-UK
Határra érkezéskor az elektronikus Pit Stop rendszer segítségével történik a vontató és pótkocsi automatikus azonosítása. Ezzel párhuzamosan elkezdődik a vámdokumentumok vonalkódjainak beolvasása, az EU-UK közötti adatcsere alatt a sofőröknek nem is kell kiszállniuk a járműveikből. Ezt követően az Egyesült Királyságba érve nem kell megállni és semmit sem kell bemutatni.
Kilépés folyamata / Importlétesítmény Viszonylat: UK-EU
A sofőröknek induláskor célszerű rendelkezniük az alábbi okmányokkal különben kiutasítják őket: tranzitáruk esetén árutovábbítási MRN okmány, kombinált export esetén: brit kiviteli MRN okmány és biztonsági vámáru-nyilatkozat, vagy indulás előtti EU-s behozatali vámáru nyilatkozat. Természetesen ezen okmányok vonalkódját, továbbá ATA és TIR igazolványt, Állat és Növény egészségügyi igazolásokat szintén a brit Pit Stop-nál fogják leolvasni. Nagyon fontos, hogy a határra érkezéskor a sofőrnek már rendelkezni kell ezen okmányokkal, ott már csak a beolvasásuk fog megtörténni.
Kivételt képeznek az üres pótkocsik és a postai áruk ezen eljárás alól.
Megelőző intézkedések:
Ha ÖNT befolyásolja, mint Ügyfelet a BREXIT, először ismerkedjen meg a vámpolitikával és szükséges eljárásokkal, szállításokra és vámeljárásokra vonatkozóan, az áru zökkenőmentes vámkezelése és szállítása érdekében. Kezdetekben, nem lehet 100 %-ban felkészülni, a kockázat csökkentés és gördülékenység céljából készítsen elő minden szükséges dokumentumot és vámhatósági engedélyt a BREXIT –et követő szállításokhoz.
Milyen egyszerűsítésekre lehet számítani:
Engedélyezett feladó, elfogadott exportőr, engedélyezett gazdasági szereplő AEO. Minden engedély vámhatóság jóváhagyását követően lehetséges.
Engedélyezett feladó:
Mint említettem a határ pontokon nem lehet vámkezelni célszerű árutovábbítási eljárást indítani. EU belterületi vámhivataltól az Egyesült Királyság rendeltetési vámhivataláig.
Szabadkereskedelmi megállapodás esetén:
A vámkezelés elengedhetetlen feltétele a származási igazolás be-és kiszállítás esetén. Az EU-ban és az Egyesült Királyságban előállított áruk mentesülnek a vámfizetés alól, az ettől eltérő származású árukra, más vámtételek vonatkoznak. A származási bizonyítványok beszerzése idő igényes és költséges. Ha már rendelkezik elfogadott exportőri engedéllyel igazolt a vám nélküli kereskedelem.
Szükséges e vámkezelni?
Igen.
Áfa-fizetés akkor is lesz, ha érvénybe lép a szabadkereskedelmi megállapodás!
Aki még eddig nem exportált vagy importált, ellenőrizze, rendelkezik-e már VPID vámazonosító számmal, a vámkezelés elengedhetetlen feltétele Magyarországon. Ha Magyarországon kívül álló EU más tagállamában történik a vámkezelés, ott elég az Ügyfél EORI száma.
Amennyiben nincs, igényelhető e-papíron keresztül a megfelelő nyomtatványok kitöltésének segítéségével.
Ideiglenes behozatal, Ideiglenes kivitel:
Mi tartozik ide? Olyan berendezések, eszközök, melyekkel munkavégzés folyik – például olajiparban fúrótorony – de ide tartoznak a kiállításokra, vásárokra bemutatásra szánt áruk is. Esetükben az ATA Carnet vámokmányként szolgál. Az ATA Carnet kiállításával a Kereskedelmi és Iparkamarák foglalkoznak, ahol a kiszállított áru értékének 10%-át, letétbe kell helyezni, majd az áru visszaszállításával és a Carnet elszámolásával az összeg visszautalásra kerül.
Egyéb vámeljárások alkalmazásának lehetősége a kereskedelem és a feldolgozás területén:
Közösségi termékértékesítés szabályai már nem alkalmazhatóak
Amennyiben a fenti témában bármilyen kérdés merül fel Önben, forduljon bizalommal kamarai szaktanácsadónkhoz.