A címben nevezett termékek a mindennapi fogyasztói szokásainkba szervesen beépültek és szinte elképzelhetetlen nélkülük a vásárolt termékek kezelése. A vásárló általi gyors bolti árumozgatást, csomagolást kétség kívül rendkívül jól segítik ezek a műanyag csomagolószerek, valamint a vásárlás helyétől az otthonig történő szállításban kulcsszerepet töltenek be, azonban a kicsomagolást után rövid időn belül a hulladéktároló edényzetbe kerülnek, vagyis az élettartamuk nagyon rövid.
A jogalkotó már korábban, évekkel ezelőtt is a műanyag bevásárló-reklám táska tekintetében az átlagnál magasabb termékdíjtétel alkalmazásával kívánta eltéríteni a fogyasztói magatartást, azonban az eladótérben megtöltésre tervezett, megtöltésre szánt, felhasználásra kerülő (eladótéri) műanyag zsák, zacskó termékdíjtétele a többi műanyag csomagolószer díjtételével egyezően maradt az alacsonyabb szinten.
Ebben a szakcikkben kizárólag a termékdíj adóztatás oldaláról vizsgálom a két terméket, és a rájuk vonatkozó jogszabályi rendelkezéséket csokorba szedve ismertetem a kedves Olvasóval.
Mindkét termék a vámtarifa szerint a „Műanyag eszközök áruk szállítására vagy csomagolására” megnevezésű terméknek minősül és a 3923 vámtarifaszám alá osztályozandó. Ennek ismeretében a termékek fellelhetőek a környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény (továbbiakban: Ktdt.) 1. mellékletében, ezen belül a b) pont 8. tételénél, ezért megállapítható, hogy a szóban forgó termékek termékdíjköteles csomagolószernek minősülnek.
A csomagolószer termékkörön belül mindkét termék a csomagolóeszközök közé tartozik, mivel alkalmasak más termék vagy kisebb csomagolás befogadására, egységbe fogására, meghatározott anyagúak, szerkezetűek, illetve ideiglenes védőburkolatként szolgálnak/szolgálhatnak.
Ezen csomagolószerekből könnyen, egyszerű eszközökkel kialakítható a csomagolás, mivel a fizikai paramétereikből adódóan alkalmasak más termék, áru tartására, megóvására, átadására, átvételére, szállítására, beleértve minden terméket a nyersanyagoktól kezdve a feldolgozott árucikkekig.
Először is vegyük vizsgálat alá a műanyag bevásárló-reklám táskát.
A Ktdt. definiálja a műanyag bevásárló-reklám táskát, ami nem más, mint:
„…a csomagolásról és a csomagolási hulladék kezelésének részletes szabályairól szóló jogszabály szerinti fogyasztói (elsődleges) vagy gyűjtőcsomagolt, illetve csomagolatlanul forgalmazott termékek, áruk, reklámanyagok szállítására szolgáló, hajlékonyfalú műanyag hordtasak vagy hordtáska…”
A pontos termék lehatárolást részeire szedve, az alábbi tulajdonságok, ismérvek tűnnek ki:
Másodszor nézzük meg a beltéri (eladótéri) műanyag zacskó, tasak jellemzőit:
Nem is lehet kérdés, hogy a szóban forgó termék ennek teljes mértékben megfelel. Ez a termék a kereskedelmi egységek működési jellegéből adódóan a belső térben kerül elhelyezésre, mégpedig úgy, hogy a vásárló ehhez a csomagolóeszközhöz egyszerűen hozzáférjen és csomagolási célra könnyen felhasználhassa. A beltéri műanyag zacskó, tasak minden kétséget kizáróan fogyasztói, gyűjtői csomagolási funkciót tölt be, ami a fizikai paramétereiből – max. néhány tízmikron falvastagság – (is) adódik. A felhasználási célt sok esetben azzal teljesíti, hogy csomagolatlan árukat (pl.: zöldség, gyümölcs, pékáru) közvetlenül is képes befogadni. A műanyag zacskók, tasakok jellemzően úgy töltik be akár a fogyasztói, akár a gyűjtő csomagolási funkciót, hogy az eladótérben az eladó, vagy maga a fogyasztó egyszerű eszközökkel belehelyezi a vásárolni szándékozott árut a csomagolóeszközökbe. A felhasználás alapvetően a higiéniai okokra – eladóra vonatkozó előírásokra: a bevásárló kosárba, bevásárló kocsiba történő behelyezésre, valamint pénztári szállítószalagra történő ráhelyezésre – vezethető vissza, illetve a becsomagolt áru így a vásárlás helyén és a pénztárnál könnyen pakolható, kezelhető, továbbá egyes áruk befogadását követően azok mérése gyorsan elvégezhető. A csomagolóeszközök megjelenési formái olyanok, amelyek lehetővé teszik az egyszerű és gyors felhasználást (pl: téphető, rollos, tömbösített kivitelűek). Néhány példa a felhasználásra: zöldség, gyümölcs, pékáru, szeletelt húsáru, sajt, édesség, apróbb áruk összefogása, stb. Jellemzően úgy töltik be a csomagolási szerepüket, hogy az eladótérben az értékesítést végző, vagy maga a terméket beszerezni kívánó személy egyszerű eszközökkel belehelyezi a vásárolni szándékozott árut ezen csomagolási összetevőbe, ami ezáltal csomagolássá válik.
A műanyag bevásárló-reklám táska termékdíjtétele 1900,-Ft/kg, a CsK kód első karaktere: M, míg a beltéri műanyag zacskó, tasak termékdíjtétele 57,-Ft/kg, a CsK kód első karaktere: B.
Debreczeni László
2019. január